Tandje erbij voor Schotman in Portimão

Dit weekend reed Robert Schotman in Portimão de 7e race van het World Supersport 300 kampioenschap. Na goede trainingen en een zeer goede kwalificatie werd de race net geen succes. Door een foute keuze in de afstelling van de motor kon Robert niet op het podium komen.

Het weekend begon met goed nieuws toen bekend werd dat Perez, op dat moment klassementsleider, door diskwalificatie zijn 3e plek in Lausitz aan Robert moest overdragen. Robert heeft daar helaas niet op het podium kunnen staan, maar zal later wel de prijs in ontvangst mogen nemen.

Ook de trainingen op het voor Robert nieuwe circuit begonnen goed.
“Het circuit heeft veel blinde bochten (een blinde bocht zie je pas op het laatste moment) door het vele hoogteverschil dat in het circuit zit. De eerste paar ronden op Portimão waren dus zeer uitdagend. Ik ging als eerste de baan op en reed 6 ronden alleen op kop. Daardoor was het bij iedere heuvel toch een soort verassing wat er achteraan kwam. Ook op WK-niveau helpt samen rijden om het circuit snel te leren kennen dus ik besloot op andere rijders te wachten. Hier kreeg ik na afloop nog een officiële waarschuwing voor aangezien je niet te langzaam mag rijden op de baan. Ik dacht dat dit alleen in de kwalificatie gold, maar dit bleek ook in de vrije trainingen het geval te zijn. Ik vind Portimão een heel leuk circuit en kwam al snel goed op gang. Ik sloot de vrijdag na twee vrije trainingen af op een nette 4e positie.”

Ook bij de kwalificatie op zaterdag wist Robert naar een 4e positie te komen. Zijn op één-na-beste startpositie van het seizoen en dus een goed vooruitzicht voor de race. Waar het op vrijdag en zaterdag hard waaide was het op zondag plotseling bijna windstil. Aangezien er op het lange rechte stuk eerst tegenwind was, zou de topsnelheid in de race nu hoger liggen. Dus werd er overlegd of de motor afstelling veranderd moest worden.

“Het team en ik besloten om een kleiner achter tandwiel op de motor te zetten, één tand kleiner om precies te zijn. Dit zou betekenen dat de motor een hogere topsnelheid kan halen. Tijdens de race kwam ik er al snel achter dat dit een veel te kleine stap was. Iedere ronde ging de motor op het rechte stuk in de toerenbegrenzer waardoor de motor niet meer versnelde. Ik werd steeds ingehaald op het rechte stuk en viel hierdoor steeds wat verder terug tot ik in een groep op plek 7 streed. Uiteindelijk kon ik niet verder dan de 9e plek komen terwijl na de goede trainingen podium het doel was. Zonde dus dat na zulke goede trainingen het resultaat niet in de race kwam, in Frankrijk over 2 weken ga ik er weer vol tegenaan.”