Schotman in voorbereiding op de WSBK race in Assen

Op koningsdag, donderdag 27 april, vangen de voorbereidingen aan voor het WSBK evenement in Assen. Op 28-29-30 april neemt Schotman deel in de World Supersport 300 klasse. Met op vrijdag 2 trainingen, zaterdag de superpole kwalificatie en zondag de spannende race. Voor Schotman een mooi vooruitzicht want op het TT-circuit heeft hij goede prestaties geboekt en dus goede herinneringen.

Aragon ging al prima al was het zonder punten naar huis, wat zijn je verwachtingen voor Assen komend weekend?
Mijn verwachtingen zijn positief. Assen ligt mij goed als circuit, het is snel en met een redelijk vloeiende rijstijl kan je er hard en snel rondgaan. Het weer zal wellicht een beslissende rol gaan spelen, maar bij droog en nat verwacht ik mijn fans en mijzelf blij te maken met een podiumpositie. Punten, tja 25 dan het liefst, maar de huidige koploper komt ook uit Nederland, rijdt ook voor eigen publiek en gaat ook hard. Het wordt zeker spannend, net als in Aragon.

Verwacht je veel fans?
Ja, ik hoop dat alle motorsport fans naar Assen komen en ons aanmoedigen. Want nu er in Assen zoveel Nederlandse toprijders meedoen in alle klassen, is het extra interessant en leuk voor alle bezoekers. Ze kunnen altijd een Nederlandse rijder toejuichen! Met 5 Nederlandse rijders in de 300 klasse, lijkt het mij leuk als er twee Nederlandse coureurs naast mij op het podium komen staan na de finish. Dan heb ik zondag 30 april meer fans dan donderdag 27 april denk ik. Maar ik wil vooral veel strijd laten zien en plezier beleven, net als in Aragon, maar dan dit keer met punten naar huis.

Tja, Aragon, hoe verliep die race en hoe kijk je daar nu op terug?
Mijn start van de race was goed, ik wist meteen 2 plekken te pakken. Kalinin wist gelijk een gaatje te slaan op de nummer 2. Met ons beperkte vermogen moesten we samenwerken om de achterstand weg te werken. In de groep ging ik van kop naar staart, soms wel in dezelfde ronde. Net als je vaak in de Moto3 ziet. Prachtig voor het publiek en ik kan er goed mee omgaan, het maakt me niet nerveus of zo. Volgen in de kopgroep en toeslaan als het kan, dat was mijn tactiek gedurende de 1e race. Dat had ik met het team samen bepaald. We merkten dat de Kawasaki meer topsnelheid had. Toen Kalinin viel, gingen we even niet inhalen, maar lieten we Scott vooraan onze groep het gat dichtrijden. Dus even twee ronden niet stoeien maar gassen. Als één kopgroep en nog 2 ronden te rijden draaide Perez een bocht iets te kort af, anders dan eerder. Daardoor moest ik onverwachts ook korter insturen. Normaal gesproken geen punt met de curbs beschikbaar, dit keer ging dat echter niet goed en verloor de voorband grip. Dan ben je de motor kwijt, glij je de grindbak in, mag je rennen en de motor overeind duwen en begint deel 2. Herstarten. Alleen de bike wilde niet aanslaan. Ik moest de race dus staken en terug met de scooter. Heel erg zonde aangezien ik om het podium en de winst streed. Ik heb in ieder geval laten zien dat ik de snelheid heb dus in Assen ga ik weer voor de winst! Ik wil mijn fans en sponsoren bedanken voor hun betrokkenheid. Ik wil ze een prachtige race en klinkend resultaat bieden in Assen.

Ik ben dit weekend te volgen op www.racesport.nl/worldsbk en op mijn facebook pagina.